Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /srv/missia.od.ua/engine/classes/rss.class.php on line 51 Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /srv/missia.od.ua/engine/modules/show.full.php on line 343
Главная > Информ-листок > Успение Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии

Успение Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии


25 августа 2010. Разместил: Татьяна

На этой неделе Православная Церковь празднует Успение Божией Матери. Успение - слово славянское, оно значит, что Божия Матерь уснула, как говорили в древности, сном земли, умерла. Но в слове «умереть» много горечи, чувства поражения. В слове «успение» - чувство покоя. И действительно, в празднике Успения мы радуемся о том, что Божия Матерь, Чьей верой Христос пришел на землю, Чьей верой Он был свободен совершить Свой трагический путь, уснула сном земли, и что в этот момент Она снова оказалась лицом к лицу с воскресшим и вознесшимся на небо Своим Сыном и Своим Богом. В Успении, как во всякой смерти, есть трагедия: человек не рожден для того, чтобы умереть, - но есть и дивная встреча, встреча живой души со своим Богом. Каждый из нас, умирая, так встретит Бога. Но все мы, в той или другой мере, отуманены, осквернены грехом - Божия Матерь, Пречистая Дева Богородица могла войти в вечность и вступить в свет вечности, не внося в него никакой тени. Она вошла в жизнь, будучи Матерью Жизни вечной на земле, и мы ликуем о Ее Успении и радуемся о том, что, по преданию церковному, земля не удержала Ее бренных останков, что Она и плотью воскресла и что Она - первенец из мертвых после Христа Воскресшего. Аминь.

Митрополит Антоний Сурожский

Успе́ние Пресвято́й Богоро́дицы  - христианский праздник, посвящённый воспоминанию этого события. В православии принадлежит к числу двунадесятых (Успение Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии). Русская, Иерусалимская, Грузинская и Сербская православные церкви празднуют 15 августа по юлианскому календарю или 28 августа по новому стилю.

Успение Богоматери, как и Воскресение Христово, символизировало попрание смерти и воскрешение к жизни будущего века. Праздник Успения восходит к первым векам христианства и с 582 года, при византийском императоре Маврикии, уже празднуется повсеместно.

На Руси Праздник Успения Пресвятой Богородицы издревле стал одним из самых почитаемых. В «Повести временных лет» преподобного Нестора Летописца рассказывается о том, что в 866 году русские языческие дружины, предводительствуемые киевским князьями Аскольдом и Диром, потерпели поражение под Константинополем. Это произошло следующим образом. Поначалу русские корабли потопили множество греческих кораблей, и город был осажден. Император вместе с Патриархом Константинопольским Фотием всю ночь молились во Влахернском храме. Затем с песнопениями вынесли погребальную ризу Богоматери и омочили ее в море после чего внезапно поднялась буря и разметала корабли.

Для первых русских христиан это событие знаменовало победу христианства над язычеством и потому стало одной из причин особого почитания ризы Богоматери и Ее Успения на Руси.

alt

Этому празднику посвящались многочисленные храмы. В Киево-Печерском патерике есть сказание об основании преподобными Антонием и Феодосием Успенского храма в созданной ими  обители, что сопровождалось чудесами (место для храма, а также его размеры были указан свыше). В последующие времена киевские монахи, основатели монастырей, по примеру Киево-Печерской Лавры, посвящали их главные храмы Успению.

Успению Пресвятой Богородицы посвятил святой великий князь Владимир деревянный храм во Владимире (992 год), на его месте в XII веке был построен Успенский собор святым  князем Андреем Боголюбским.

alt

Успению были посвящены соборы в Смоленске и Суздале.

Успенским стал главный собор Московского Кремля, основанный в 1326 году при великом князе Иоанне Калите святым Митрополитом Петром как залог процветания Московского княжества.

alt

Успению посвящены также собор Почаевской Лавры, заложенный в 1237 году  киевскими иноками, спасавшимися от татар, освященный чудесным явлением Богоматери в 1240 году. Кафедральный Успенский собор в Ростове Великом также построен, по преданию, святым князем Владимиром. Переяславльский храм, соборы Троице-Сергиевой Лавры, Псково-Печерского монастыря и множество других больших и малых храмов Русской земли посвящены этому празднику.

На Руси издревле чтутся чудотворные иконы Успения, среди которых следует назвать Киево-Печерскую (врученную, по преданию, греческим строителям Успенского собора самой Царицей Небесной);

две иконы Московского Успенского собора (одна из которых написана на гробовой доске святителя Алексия, Митрополита Московского, написание же другой приписывают святому Митрополиту Петру);  Псково-Печерскую (с которой связано спасении от поляков Пскова и Печерского монастыря в 1581 году) и другие.

 

alt

Евангелие от Иоанна повествует о том, что Иисус, претерпевая Крестные страдания, поручает свою Мать заботам любимого ученика Иоанна.

«Иисус, увидев Матерь и ученика, тут стоящего, которого любил, говорит Матери Своей: «Жено! се, сын Твой. Потом говорит ученику: се, Матерь твоя! И с этого времени ученик сей взял Ее к себе» (Ин. 19, 26-27).

Пресвятая Богородица поселилась в доме Иоанна Богослова недалеко от Елеонской горы. Она была с теми, кто поддерживал и утверждал христианскую Церковь. Уверовавшие во Христа приходили в Иерусалим из дальних стран, чтобы увидеть и услышать Богородицу. Апостолы записали все, что Она рассказывала о Своей жизни и о земной жизни Своего Сына.

Обстоятельства Успения Божией Матери известны в Православной Церкви от времен апостольских.  В I веке о Успении Ее писал священномученик Дионисий Ареопагит.

alt

Во II веке сказание о телесном переселении Пресвятой Девы Марии на Небо находится в сочинениях Мелитона, предание об Успении Матери Божией, указывает святитель Епифаний Кипрский. В V веке святитель Ювеналий, Патриарх Иерусалимский, говорил святой благоверной греческой царице Пульхерии: «Хотя в Священном Писании нет повествования об обстоятельствах кончины Ее, впрочем мы знаем о них из древнейшего и вернейшего предания».

Это предание с подробностью собрано и изложено в церковной истории Никифора Каллиста в XIV веке: Матерь Божия «была роста среднего или, как иные говорят, несколько более среднего; волосы златовидные; глаза быстрые, с зрачками как бы цвета маслины; брови дугообразные и умеренно-черные, нос продолговатый, уста цветущие, исполненные сладких речей; лицо не круглое и не острое, но несколько продолговатое; кисти рук и пальцы длинные... Она в беседе с другими сохраняла благоприличие, не смеялась, не возмущалась, особенно же не гневалась; совершенно безыскусственная, простая, Она нимало о Себе не думала и, далекая от изнеженности, отличалась полным смирением. Относительно одежд, которые носила, Она довольствовалась их естественным цветом, что еще и теперь доказывает Ее священный головной покров. Коротко сказать, во всех Ее действиях обнаруживалась особая благодать».

Ко времени Своего блаженного Успения Пресвятая Дева Мария опять прибыла в Иерусалим. Слава Ее как Матери Божией уже распространилась по земле и многих завистливых и гордых вооружила против. Враги покушались на Ее жизнь, но Бог хранил Пресвятую Деву. Дни и ночи Она проводила в молитве. Нередко Пресвятая Богородица приходила ко Святому Гробу Господню, воскуряла здесь фимиам и преклоняла колена. Не раз покушались враги Спасителя препятствовать посещать Ей святое место и выпросили у первосвященников стражу для охраны Гроба Спасителя. Но Святая Дева, никем не зримая, продолжала молиться пред ним.

В одно из таких посещений Голгофы пред Нею предстал Архангел Гавриил и возвестил о Ее скором переселении из этой жизни в жизнь небесную, вечно блаженную. В залог Архангел вручил Ей пальмовую ветвь. С Небесной вестью возвратилась Божия Матерь в Вифлеем с тремя Ей прислуживавшими девами (Сепфорой, Евигеей и Зоилой).

Затем Она вызвала праведного Иосифа из Аримафеи и учеников Господа, которым возвестила о Своем скором Успении. Пресвятая Дева молилась также, чтобы Господь послал к ней апостола Иоанна. И Дух Святой восхитил его из Ефеса, поставив рядом с тем местом, где возлежала Матерь Божия. После молитвы Пресвятая Дева воскурила фимиам, и Иоанн услышал голос с Неба, заключавший Ее молитву словом «аминь».

Божия Матерь заметила, что этот голос означает скорое прибытие апостолов и Святых Сил Бесплотных. Апостолы, число которых и исчислить нельзя, слетелись, говорит святой Иоанн Дамаскин, подобно облакам и орлам, чтобы послужить Матери Божией. Увидев друг друга, апостолы радовались, но в недоумении взаимно спрашивали: для чего Господь собрал их в одно место? Святой Иоанн Богослов, с радостными слезами приветствуя их, сказал, что для Божией Матери настало время отойти ко Господу. Войдя к Матери Божией, они увидели ее благолепно сидящей на ложе, исполненную духовного веселия.

Апостолы приветствовали Ее, а затем поведали о их чудесном восхищении с места проповеди. Пресвятая Дева прославляла Бога, что Он услышал Ее молитву и исполнил желание Ее сердца, и начала беседу о предстоящей Ее кончине. Во время этой беседы также чудесным образом предстал и апостол Павел с учениками своими: Дионисием Ареопагитом, дивным Иерофеем, Божественным Тимофеем и другими из числа 70 апостолов. Всех их собрал Святой Дух, чтобы они сподобились благословения Пречистой Девы Марии и благолепнее устроили погребение Матери Господней.

Каждого из них Она призывала к Себе по имени, благословляла и хвалила веру и их труды в проповедании Христова Евангелия, каждому желала вечного блаженства и молилась с ними о мире и благосостоянии всего мира.

Успение Пресвятой Богородицы

 

Настал третий час, когда должно было совершиться Успение Божией Матери. Пылало множество свечей. Святые апостолы с песнопениями окружали благолепно украшенный одр, на котором возлежала Пречистая Дева Богородица. Она молилась в ожидании Своего исхода и пришествия Своего вожделенного Сына и Господа. Внезапно облистал неизреченный Свет Божественной Славы, перед Которым померкли пылавшие свечи. Видевшие ужаснулись. Верх помещения как бы исчез в лучах необъятного Света, и сошел Сам Царь Славы, Христос, окруженный множеством Ангелов, Архангелов и других Небесных Сил с праведными душами праотцев и пророков, некогда предвозвещавших о Пресвятой Деве.

Увидев Своего Сына, Божия Матерь воскликнула: «Величит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе, Спасе Моем, яко призре на смирение Рабы Своея,» -- и, поднявшись с ложа для встречи Господа, поклонилась Ему.

Господь приглашал Ее в обители Вечной Жизни. Без всякого телесного страдания, как бы в приятном сне, Пресвятая Дева предала душу в руки Своего Сына и Бога. Началось радостное Ангельское пение. Сопровождая чистую душу Богоневесты с благоговейным страхом как Царицы Небесной, Ангелы взывали: «Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою, благословенна ты в женах! Се Царица, Богоотроковица, прииде, возьмите врата и Сию премирно подымите, Присносущнаго Матерь света; Тоя бо ради всеродно человеком спасение бысть. На Нюже взирати не можем, и Той достойную честь воздати немощно» (стихира праздника на «Господи, воззвах»).

Небесные врата возвысились, встретив душу Пресвятой Богородицы, Херувимы и Серафимы с радостью прославили Ее. Благодатное лицо Богоматери сияло славой Божественной девства, а от тела разливалось благоухание. Дивна была жизнь Пречистой Девы, дивно и Успение Ее, как воспевает святая Церковь: «Бог вселенной показует на Тебе, Царица, чудеса, превышающие законы природы. И во время рождения Он сохранил свое девство, и во гробе соблюл от истления тело Твое» (канон 1, песнь 6, тропарь 1).

Благоговейно и со страхом лобызая пречистое тело, апостолы освящались от него и исполнялись благодати и духовной радости. Для большего прославления Пресвятой Богородицы всемогущая сила Божия исцеляла больных, с верою и любовию прикасавшихся к священному одру.

Оплакав свою разлуку с Матерью Божией на земле, апостолы приступили к погребению Ее пречистого тела. Святые апостолы Петр, Павел, Иаков с другими из числа 12 апостолов понесли на своих плечах одр, на котором возлежало тело Приснодевы. Святой Иоанн Богослов шел впереди с райской светозарной ветвью, а прочие святые и множество верных сопровождали одр со свечами и кадилами, воспевая священные песни. Это торжественное шествие началось от Сиона через весь Иерусалим в Гефсиманию.

При первом его движении над пречистым телом Богоматери и всеми провожавшими Ее внезапно появился обширный и светозарный облачный круг, наподобие венца, и к лику апостолов присоединился лик Ангельский. Слышалось пение Небесных Сил, прославлявших Божию Матерь, которое вторило земным голосам. Этот круг с Небесными певцами и сиянием двигался по воздуху и сопровождал шествие до самого места погребения.

Неверующие жители Иерусалима, пораженные необычайным величием погребального шествия и озлобленные почестями, воздаваемыми Матери Иисуса, донесли о том первосвященникам и книжникам. Пылая завистью и мщением ко всему, что напоминало им Христа, они послали своих слуг, чтобы те разогнали сопровождавших и самое тело Матери Божией сожгли. Возбужденный народ и воины с яростью устремились на христиан, но облачный венец, сопровождавший по воздуху шествие, опустился к земле и как бы стеною оградил его. Преследователи слышали шаги и пение, но никого из провожавших не видали. Многие из них были поражены слепотой. Иудейский священник Афония из зависти и ненависти к Матери Иисуса Назорея хотел опрокинуть одр, на котором возлежало тело Пресвятой Девы, но Ангел Божий невидимо отсек ему руки, которые прикоснулись к гробу. Видя такое чудо, Афония раскаялся и с верою исповедал величие Матери Божией. Он получил исцеление и примкнул к сонму сопровождавших тело Богоматери, став ревностным последователем Христа.

Когда шествие достигло Гефсимании, там с плачем и рыданием началось последнее целование пречистого тела. Лишь к вечеру святые апостолы могли положить его во гроб и закрыть вход в пещеру большим камнем. Три дня они не отходили от места погребения, совершая непрестанные молитвы и псалмопения.

По премудрому смотрению Божию апостолу Фоме не суждено было присутствовать при погребении Матери Господней. Придя в третий день в Гефсиманию, он с горькими слезами повергся пред гробовой пещерой и громко выражал сожаление о том, что не удостоился последнего благословения Матери Божией и прощания с Ней. Апостолы в сердечной жалости о нем решились открыть пещеру и доставить ему утешение - поклониться святым останкам Приснодевы. Но, открыв гроб, они нашли в нем одни  только Ее погребальные пелены и убедились таким образом в дивном вознесении Пресвятой Девы с телом на Небо. 

Вечером в тот же день, когда апостолы собрались в доме для подкрепления себя пищей, им явилась Сама Матерь Божия и сказала: «Радуйтесь! Я с вами - во все дни».

alt

Это так обрадовало апостолов и всех бывших с ними, что они подняли часть хлеба, поставляемую на трапезу в память Спасителя («часть Господа») и воскликнули: «Пресвятая Богородица, помогай нам». (Этим было положено началу чину возношения панагии - обычаю возношения части хлеба в честь Матери Божией, который и доныне хранится в монастырях).

Пояс Богоматери, Ее святые одежды, хранимые с благоговением и разделяемые по лицу земли на части, творили и творят чудеса. Ее многочисленные иконы всюду изливают токи исцелений и знамений, а святое тело Ее, взятое на Небо, свидетельствует о нашем будущем пребывании с ним. Оно не оставлено случайным переменам преходящего мира, но несравненно более возвышено преславным вознесением на Небеса.

Молитвословия Успению Божией Матери

Тропарь предпразднству

Людие, предыграйте, руками плещуще верно, и любовию соберитеся, днесь радующеся и светло восклицающе вси веселием: Божия бо Мати имать от земных к Вышним прейти славно, Юже песньми присно яко Богородицу славим.

 

Тропарь, глас 1-й

В рождестве девство сохранила еси, во успении мира не оставила еси, Богородице: преставилася еси к животу, Мати сущи Живота, и молитвами Твоими избавляеши от смерти души наша.

 

Кондак, глас 2-й

В молитвах неусыпающую Богородицу, и в предстательствах непреложное упование, гроб и умерщвление не удержаста: якоже бо Живота Матерь, к животу престави, во утробу Вселивыйся Приснодевственную.

 

Величание Успению Пресвятой Богородицы

Величаем Тя, Пренепорочная Мати Христа Бога нашего, и всеславное славим Успение Твое.

 

Акафист Успению Пресвятой Богородицы

Кондак 1

Избранной от всех родов Божией Матери и Царице, восходящей от земли к небеси, благоговейная пения о пречестном Твоем Успении, приносим раби Твои, Богородице: Ты же, яко имущая победу над смертию, от всяких нас смертоносных бед свободи, да зовем Ти: Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Икос 1

Ангел предстатель послан бысть рещи Богородице ко премирным Ея возшествие: и приити предъявляше к Ней Сыну Ея и Богу, светло о Ней блистаяся, и стоя, зовый таковая:

Радуйся, прерадованная Мати Царева;
Радуйся, небесная Царице, Мати Бога и Господа небесе и земли.
Радуйся, предпочтенная превеличеством пришествия к Тебе Сына Твоего и Бога;
Радуйся, возвеличенная извещением Твоего к Сыну отшествия.
Радуйся, от всех родов Богом избранная;
Радуйся, святое вместилище Слова Божия.
Радуйся, пророческаго проречения исполнение;
Радуйся, апостолом пречестный венче.
Радуйся, царем удобрение и державо;
Радуйся, святителем украшение, и священником доброто.
Радуйся, Богомудрых иноков возведение к горнему царствию;
Радуйся, отверзающая райския двери христианскому роду, присно Тя блажащему.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 2

Видяще апостолов лик, всесильным мановением от конец земли на облацех представших, ко пречестному Твоему, Пренепорочная, Успению, священноначальницы: Дионисий, небесный таинник, Иерофей дивный и Тимофей, с благолепною честию священства, пояху Богу: Аллилуиа!

Икос 2

Разумная вся тварь, старейшая чиноначалия ангельская, приидоша со своим Царем, Иже во Своя живоначальнейшыя руце душу Матере Своея прият; теплый же верою Петр, со слезами многая к Ней изрече, зовый:

Радуйся, ко премирным, Мати Творца миру, восходящая;
Радуйся, к пренебесным, пространнейшая небес, вземляющаяся.
Радуйся, четверочастное стихий освятившая Твоим восхождением;
Радуйся, небесных возвеселившая Твоим прехождением.
Радуйся, во Иерусалим горний прекрасный приятая;
Радуйся, в нерукотворенныя храмы прерадостно вшедшая.
Радуйся, херувимов и серафимов Царице;
Радуйся, архангелов Владычице.
Радуйся, прибежище верным и избавление;
Радуйся, достоянию Твоему помощь и защищение.
Радуйся, о всем мире христианском к Богу Ходатаице;
Радуйся, благ всяческих всеблагая Подательнице.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 3

Сила Вышняго восхити от Индии Фому, за некое изволение Божие не прилучшуся ему в пречестное Успение Богоматере, и препостави живоприемному Ея гробу, иже преставльшуюся приник видети, уразуме вознесенную на небеса с телом, и веровав, о сем возопи: Аллилуиа!

Икос 3

Имея в себе помышление ученик, яко Божиим смотрением бе ему, не обретися ко провождению Богоматере с прочими вкупе, обрадован быв о безсмертнем Ея Успении, сия вопияше к Ней:

Радуйся, восприемлемая от земли дланьма Сына Твоего;
Радуйся, ко превышним возшедшая наслаждатися славы Его.
Радуйся, провождаемая от всех чиноначалий ангельских в горняя;
Радуйся, подъемлемая Херувимы в небесная, и наднебесная.
Радуйся, в небесных вратех от старейших сил велелепно песнми возносимая;
Радуйся, от всех небесных граждан окружаемая и блажимая.
Радуйся, небо земное, к горнему селению возвышенное;
Радуйся, престоле Господень, от земли вознесенный в царствие небесное.
Радуйся, предстательство наше и крепкое заступление;
Радуйся, грешником споручнице во спасение.
Радуйся, христианом Царице, и по Бозе надеждо небеснаго царствия;
Радуйся, Мати живота, и по Господе нам упование жизни вечныя.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 4

Бурю внутрь имея помышлений неверных евреин Аффоний, и зря Богоносными апостолы Богоматере Пречестное тело всечестне ко гробу несенное, ко опровержению устремися: внезапну же, егда со ослеплением очию, руце его отъяте ко одру прилеплене висясте, верою Матерь Божию исповедаше, вопия Богу: Аллилуиа!

Икос 4

Слышавше таинницы и самовидцы слова Ангелов поющих превышними песньми, при погребении Богоприятнаго тела Божия Матере, и честь подати хотяще Богоугодную, потщашася согласно пети, глаголюще:

Радуйся, благовестие приемшая о прешествии Твоем в горнее царствие;
Радуйся, от благовестившаго Гавриила приемшая радостнаго рая вравие.
Радуйся, пречестное херувимское множество просветившая;
Радуйся, преславное серафимское естество возрадовавшая.
Радуйся, от патриархов прообразованная;
Радуйся, от пророков предвозвещенная.
Радуйся, злую дерзость иудееву скоро отмстившая;
Радуйся, исцеление томужде подавшая.
Радуйся, обратившая в веру Аффониево неверие;
Радуйся, верное того приемшая исповедание.
Радуйся, возводящая к небеси любовь и веру к Тебе имущих;
Радуйся, спасающая верою имя Твое призывающих.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 5

Боготечныя звезды, Апостоли святии, в поднебесней разсеянии ради Евангелия, восхищени быша на облацех, по широте воздушной, ко погребению Матере Господня: Юже пеньми и песньми провождающе, с невещественными взываху: Аллилуиа!

Икос 5

Видевше Боговидцы своего Владыку, в руце Матере Своея душу приемша, и Господа того разумевше потщашася священнословия песньми благословне воспети Ю:

Радуйся, Царице, над всеми Царствующаго носившая;
Радуйся, и Сама руками Его сыновнима носимая.
Радуйся, скиптре царский в Христовой деснице;
Радуйся, в руце Ноя, ветво голубицы.
Радуйся, жезле Ааронов, прозябший нетление;
Радуйся, крине неувядаемый, процветший безсмертие.
Радуйся, Богоотца Давида цевнице Богодохновенная;
Радуйся, пророчествия его воставшая слово, псалтирю и гусли прекрасныя.
Радуйся, одушевленный святыни Господни кивоте;
Радуйся, в покой Господень воскресший наш животе.
Радуйся, скиние, от Херувимов осеняемая;
Радуйся, Святая святых, от Серфимов глаголемая.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 6

Проповедницы Богоноснии Апостоли, по отшествии ко премирным Божия Матере, во общем седении обычныя трапезы бывше, и предложение части хлеба во имя Господне возносяше, внезапу свыше Богородицу Царицу прешедшую со светоносными ангелы зряху: и мир тем от Сына и Бога подавшую слышавше, возгласивша о сем: Аллилуиа!

Икос 6

Возсия нам Солнце Правды, Христос Бог, от Твоих пречистых ложесн, волею и благоразумением проповедания чрез Апостолы мир просвети, и Тя Богоматерь от рода и в род прослави. Темже и мы вси ублажаем Тя, вопиюще Ти:

Радуйся, Присноблаженная от всех родов во веки;
Радуйся, благоутробная и милостивая ко человеки.
Радуйся, ученическому лику обещание исполнившая;
Радуйся, присещением Твоим от Сына Твоего и Бога, мир тому подавшая.
Радуйся, всежелательное святых и сладкое зрение;
Радуйся, преподобных матерей и дев святых всевеселящее радование.
Радуйся, преходящая райское селение праведных; Радуйся, посещающая всех во славе небесной сущих.
Радуйся, начало человеческаго спасения; Радуйся, исполнение всех благих желания.
Радуйся, по Бозе Царе царствующая, Богородице Царице;
Радуйся, по Господе господствующих Владыце нашем, Госпоже и Владычице.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 7

Хотящих всех с верою входити в храм Твой святый, Богородице, присно спасаеши, и славящих Тя, от всяких напастей и бед свобождаеши: темже и благоверным людем, присноблажащим Тя, победы на сопротивных даруй, и вся ко спасению прошения нам подавай, о сем молящымся Тебе, и поющим Богу: Аллилуиа!

Икос 7

Новую показа тварь, явлься нам, всех Творец Господь Тобою, Богородице: Ты же сродное промышление о нас к Нему имущи, честне почитающих пречестное Твое Успение, приими сицевая Тебе вопиющих:

Радуйся, Мати Богу избранная от земных;
Радуйся, превышшая земных и небесных.
Радуйся, Херувимов и Серафимов горе превозшедшая;
Радуйся, лик ученический облаком ко погребению Ти доле совокупльшая.
Радуйся, Фому по погребении Твоем силою Божиею предпоставившая изряднее;
Радуйся, чрез него уверившая Твое на небо с плотию преселение.
Радуйся, красотою всех добродетелей украшенная;
Радуйся, краснейшему паче сынов человеческих Сынови Своему сопричтенная.
Радуйся, яко финикс плотию воскресшею процветшая;
Радуйся, яко кедр в Ливане небесном умножившаяся.
Радуйся, древо живота, насажденное посреде рая превышняго;
Радуйся, ковчеже мысленный, возвышенный в горняя от потопа смертнаго.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 8

Странно в превышних ведуще, Тя, Избранная, яко солнце Владычице, внутрь пренебесных недомыслимых красот и неизреченных доброт, умильно к Сыну и Богу, дланьми Его держиму возшедшую, и прерадостно преклоншуюся живоначальней Его деснице, о сем непрестанно вопием: Аллилуиа!

Икос 8

Вся бывши горе к небесным взята, и земных не оставляя, Богомати, руками сыновними носима, в незаходимая вниде, во оный град всесветящий и прекрасный Иерусалим вышний, Херувимы обстоима, со всеми небесными силами, идеже слышит поющих сия:

Радуйся, Еяже пресвятая душа в вышнем всесветлом Сионе вселяется;
Радуйся, Еяже и нетленное тело таможде с душею купно прославляется.
Радуйся, вшедшая в престольный град самого Вседержителя;
Радуйся, вознесшаяся в прекрасный рай вышняго Насадителя.
Радуйся, пренесенная во град основанный от каменей всесветящих;
Радуйся, введеная во ограду обстоимую вои сил превышних.
Радуйся, превышше небес во благолепие Божие взятая;
Радуйся, паче всех невещественных умов почтенная.
Радуйся, приносящая к Сыну Своему и Богу моление верных;
Радуйся, и сама непрестанно у престола Сына Твоего и Бога молящаяся о всех.
Радуйся, Предстательнице к Богу мир спасающая;
Радуйся, Заступнице роду христианскому от Бога дарованная.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 9

Всякое естество ангельское превозносит Тя, Богородице, человечестии же роди вси Матерь Тя Божию славим, и почитаем пречестное Твое Успение, Царице: Тебе бо ради земнии небесным совокупляются, согласно поюще Богу: Аллилуиа!

Икос 9

Ветийства Боговещанных пророческих речений, ныне зрим о Тебе сбывшаяся, Богородице, яко воистину Бога плотию родила еси нам. Темже таинству словесе Божия верующе, вопием:

Радуйся, закона и пророков главизно совершенная;
Радуйся, звездо Иаковля, Валаамом пророкованная.
Радуйся, одре Царя великаго, вещанный Соломоном;
Радуйся, руно орошенное Иисусом, образованное Гедеоном.
Радуйся, неопалимая купино, законоположником предзримая;
Радуйся, горо святая, Мужем желания усмотренная.
Радуйся, лествице небесная, Иаковом предвидимая;
Радуйся, двере непроходимая, Иезекиилем предзримая.
Радуйся, солнце селения Христова, псалмопевцем предъявленное;
Радуйся, таинство многообразне пророки пронареченное.
Радуйся, пророческих глагол всех предреченных о Тебе конец принесшая;
Радуйся, Вышняго смотрения вся за спасение мира совершившая.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 10

Спасти хотя мир, иже всех Господь от земнаго Тя рода избра в Матерь Себе, и нас ради быв Человек; взыде, отнюдуже сниде, к небеси от земли, и Тебе с Собою возведе ко пребыванию во славе вечной, и соцарствованию с Собою конца неимущему. Темже яко Бог слышит от всех: Аллилуиа!

Икос 10

Стена еси верным, Богородице Дево, и заступление всем к Тебе прибегающым: ибо небесе и земли Творец от Тебе плотию прошед, Пречистая, духом и телом в небесная Тя пресели, ко ближайшему предстательству о всех, ихже приглашати научи:

Радуйся, граду Царя Великаго верху горы небесныя;
Радуйся, стено и покрове не крыющийся от нашего притекания.
Радуйся, верным царем на враги пособствующая;
Радуйся, нашествия агарянская побеждающая.
Радуйся, веры благочестивыя недвижимое сохранение;
Радуйся, еретичествующих полков разорение.
Радуйся, радость и умиление миру сущая;
Радуйся, всегубительнаго ада поправшая.
Радуйся, воинствующих на плоть целомудрием, изрядное венчание;
Радуйся, мученических подвигов всечестное прославление.
Радуйся, преподобных трудом Ходатаице блаженнаго упокоения;
Радуйся, иноком благоскорбящым Подательнице вечнаго радования.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 11

Пение всякое Богодухновенных песней, не довлеет от нас ко похвале всечестнаго Успения Твоего, всехвальная Владычице Царице Богородице: но усердно Тебе приносим, яко Матери Царя всех, смиренное моление наше, с небесными чинми поюще единому достойно прославляющему Тя Богу: Аллилуиа!

Икос 11

Светоприемная свеща истиннаго света, сущым нам на земли явльшися, душы просвещаеши, и чтущих Твое всечестное преставление к разуму Божественному наставляеши, да поем Ти сицевая:

Радуйся, свеще неугасимая огня невещественнаго;
Радуйся, заре незаходимая света невечерняго.
Радуйся, луно от солнца правды облиставаемая;
Радуйся, светосте во тьме светящая.
Радуйся, светильниче на свещнице превышнем поставленный;
Радуйся, источниче жизни из гроба во свет изведенный.
Радуйся, Мати света умнаго, благочестивых душы просвещающаго;
Радуйся, Мати всех Бога, озлобленных душы утешающаго.
Радуйся, уповающым на Тя, живота конец непостыдный дарующая;
Радуйся, достояние Божиим и Своим рабом, на суде Сына Твоего, одесную Его устрояющая.
Радуйся, Преблаженная, яко Тобою блажени есмы и мы, иже Помощницу Тя имамы;
Радуйся, Преблагословенная в род и род, яко Господь с Тобою, и Тобою с нами.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 12

Благодать высокопрестольныя славы, на небесех дарованную Богоматери, почтенной седением одесную Сына Ея и Бога, видяще горнии умы, подъяша Ю Престоли и Силы: окруживша Начала и Власти, припадоша страшнии Херувимы, Серафими и Господства, со Архангелы и Ангелы вопиюще: Аллилуиа!

Икос 12

Поюще всечестное Твое Успение, восхваляем вси ко пренебесным возшествие Твое, Царице Богомати: Ты же освяти, прослави и спаси всех любовию поющих Тебе:

Радуйся, очистившая землю пречистыми ног Твоих стопами;
Радуйся, освятившая воздух восхождением Твоим к небеси.
Радуйся, на небесный круг возступившая;
Радуйся, вся доброты неизреченныя зрящая.
Радуйся, во славе приседящая престолу Сына Твоего и Бога;
Радуйся, с Сыном и Богом вечно царствующая.
Радуйся, красото в деснице Господней, украшающая блажащих Тя всех небесных;
Радуйся, обрадовавшая надеянием на Тя всех земных.
Радуйся, облеченная в солнце, сияющая благодатию и славою всей вселенней;
Радуйся, обещавшая сохраняти и спасати призывающих Тя всех в поднебесной.
Радуйся, от христианских родов Мати Божия почитаемая, и Богородица именуемая;
Радуйся, от восток солнца до запад, преславно и православно от всех благочестивых славимая.
Радуйся, обрадованная, во Успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 13

О воспетая Мати Безсмертнаго Царя небесе и земли, Христа Бога нашего, живущая и по смерти, нынешняя приношения о всечестном Твоем Успении о нас приемши, в жизни сей и в смертном успении нашем, от всякия напасти, бед и муки избави, и небеснаго царствия нас, Царице, сподоби, о Тебе вопиющих: Аллилуиа!

(Сей Кондак глаголи трижды. А по сем читается Икос 1 и Кондак 1).

 

Молитва ко Пресвятой Богородице:

О Пресвятая Богородице, Дево, Владычице, вышшая Ангел и Архангел, и всея твари честнейшая, ангельское великое удивление, пророческая высокая проповедь, апостольская преславная похвало, святителей изрядное украшение, мучеников крепкое утверждение, иноков спасительное наставление, постников неизнемогающее воздержание, девствующих чистото и слово, матерей тихое веселие, младенцев мудросте и наказание, вдовиц и сирых кормительнице, нагих одеяние, болящих здравие, пленников избавление, по морю плавающих тишино, обуреваемых небурное пристанище, блуждающих нетрудная наставнице, путешествующих легкое прехождение, труждающихся благое покоище, в бедах сущих скорая Заступнице, обидимых покрове и прибежище, ненадеющихся надеяние, требующих помощнице, нищих неистощимое богатство, печальных присное утешение, ненавидимых любовное смирение, грешников спасение и к Богу присвоение, правоверных всех твердое ограждение, непобедимое поможение и заступление.

Тобою нам, Владычице, невидимый видим бысть, и Тебе мольбу приносим, Госпоже, грешнии раби Твои: о премилостивая и пречудная света умнаго Царице, рождшая Царя Христа Бога нашего, Живодавца всех, от небесных славимая и от земных хвалимая: ангельский уме, светозарная звездо, святых пресвятейшая, Царице цариц, владычице всех тварей, Боголепная Девице, нескверная Невесто, палато Духа Пресвятаго, огненный престоле невидимаго Царя, небесный кивоте, носило Слова Божия, огнеобразная колеснице, покоище живаго Бога, неизреченное составление Плоти Христовы: гнездо Орла Небеснаго, горлице Богогласная, голубице кроткая, тихая и незлобивая, мати чадолюбивая, милостей бездно, разверзающая тучу гнева Божия, неизмеримая глубино, неизреченная тайно, несведомое чудо, нерукотворенная церкве единаго Царя всех век, благоуханное кадило, честная багрянице, Боготканная порфиро, душевный раю, живоноснаго сада отрасле, цвете прекрасный, процветший нам небесное веселие, грозде спасения нашего, чаше Царя Небеснаго, в нейже растворися от Духа Святаго вино неизчерпаемая благодати, Ходатаице закона, зачало истинныя веры Христовы, непоколебимый столпе, еретиков пагубо, мечу ярости Божия на Богопротивных, бесов устрашение, во бранех побеждение, христиан всех неложная хранительнице, и мира всего известное спасение.
 

Вернуться назад